Thursday 16 February 2012

Harimau Malaya

3 info tentang perak

Kalau kita tanya 10 orang, “Mengapa anda perlu menyimpan perak?”, anda mungkin akan mendapat 10 jawapan yang berbeza-beza.  Kemungkinan besar kebanyakan mereka yang akan menggeleng kepala atau mengangkat bahu.
Kebanyakan kita tidak memahami motivasi untuk menyimpan perak. Pada masa yang sama, sekiranya anda seorang pelabur, kenaikan harga perak sejak akhir-akhir ini yang menakjubkan perlu diteliti dengan sebaiknya. Banyak penganalisis pasaran menjangka harga yang perak akan meningkat lebih tinggi untuk akhir tahun ini.
Berikut adalah SEBAB UTAMA mengapa anda harus mempertimbangkan untuk memasukkan perak di dalam portfolio simpanan atau pelaburan anda:

 1) Inflasi:
Bullion perak melindungi kuasa pembelian anda ketika krisis kewangan. Katakan sebagai contoh, anda membeli satu auns bullion perak berjenama Morgan dengan harga RM150, dan anda sembunyikan bullion perak itu di bawah katil anda selama enam bulan. Jika nilai dolar susut sebanyak 50 peratus selepas enam bulan, sudah tentu anda boleh menjual bullion perak tersebut dengan harga RM300. Nilai Morgan bar anda tidak semestinya berubah, tetapi kuasa membeli anda sememangnya sudah meningkat.
Oleh kerana bullion perak adalah terhad kuantitinya di dalam dunia ini, pelaburan anda bertindak sebagai“Penyimpan Nilai”. Pelaburan perak yang menyimpan nilai ini akan melindungi aset anda yang lain (hartanah, perniagaan) terhadap mata wang kertas yang cepat susut nilai.

 2) Kegunaan Perak dalam Perindustrian:
44% dari Perak yang dilombong digunakan untuk perindustrian di seluruh dunia. Oleh kerana hasil perlombongan perak yang memasuki pasaran setiap tahun adalah terhad, peningkatan permintaan pelabur untuk bullion pelaburan boleh menyebabkan harga meningkat dengan pesat. Lama-kelamaan, permintaan industri juga menjejaskan bekalan global.
Kegunaan perak sangat meluas di dalam peralatan elektronik, perubatan dan sanitasi. Oleh kerana manusia mengambil jalan mudah untuk membuang kebanyakan bahan elektronik terpakai, logam perak yang terkandung di dalam bahan elektronik tersebut terbiar terbuang di tapak pelupusan sampah di mana ia akan kehilangan yang selama-lamanya.

 3) Kemunculan China dan India.
Pembangunan kelas pertengahan di China dan India telah membawa kepada peningkatan permintaan pelabur untuk bullion perak. Oleh kerana kos memulakan pelaburan emas sangat tinggi, pelabur baru di negara China lebih cenderung untuk menyimpan perak dan bukannya emas. Ini kerana, mereka mencari cara untuk melindungi aset dan harta mereka terhadap inflasi berleluasa.
China mengimport 3500 tan perak pada tahun 2010, walhal pada tahun 2005, China mengeksport 3000 tan perak. Apa yang rakyat China tahu yang kita tak tahu? Sekarang ini bukan Amerika sahaja yang menentukan harga pasaran perak – terutama sekali apabila kerajaan di seluruh dunia sedang bergelut dengan kadar inflasi.
Saya harap penjelasan 3 sebab utama perlu menyimpan perak/silver membantu menambah ilmu kewangan dan pelaburan anda. Sekiranya anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang pelaburan perak/silver, saya mencadangkan anda dapatkan ebook Pelaburan Silver. Saya sendiri telah memilikinya.

Selamat menyimpan perak



No comments:

Post a Comment